30 October 2011

1UMS-KAL, 1 Kampus "FREE" Wifi

Satu lagi berita baik bagi Siswa/i UMS-KAL, isu wifi di Kampus Antarabangsa Labuan akan berakhir tidak lama lagi. Segalanya dah di peringkat akhir perlaksanaan.

Nampaknya hasil usaha yang di ketuai oleh saya, Mohamad Aiman B. Amir (MPP) dan saudara haziq (MPP) (bertindak sebagai pengatur gerak kerja), Saudara Kuberan (YDP JAKMAS ALPHA), Saudari Priz (YDP JAKMAS BETA MUTIARA), Saudara Andrew (YDP PMSPKAL) serta Saudara Syazwan (YDP PMSSIL) yang membawa isu ini secara bersama dari semester 2 sesi 2010/2011 lalu, di bawah 1 bumbung PMUMS-KAL telah membuahkan hasil.

Kaedah gerak kerja kami secara bersama ini merupakan satu "solidariti" suara mahasiswa.
Kami bekerja secara berorganisasi dan bukannya berkumpulan.

Gerak kerja yang kami lakukan adalah tanpa melibatkan sebarang memorandum, hanya perjumpaan berkala (setiap minggu), surat menyurat, kertas cadangan dan juga kajian akan pengunaan wifi di IPT lain di Malaysia.

Kami melihat isu wifi ini adalah antara keutamaan yang perlu di beri tumpuan oleh pihak pentadbiran. Isu ini adalah isu panas di kalangan siswa/i kerana ia melibatkan aspek pembelajaran terutama tutorial, kuiz dan juga mid-term yang di adakan secara 'online'.



Perlaksanaan wifi ini nanti adalah melibatkan keseluruhan kampus, beberapa tempat "blink spot" telah di kenal pasti di kolej kediaman dah di kenal pasti dan kaedah solusinya telah di bincangkan bersama. Setakat ini, saya berpuas hati dengan segala penerangan yang di berikan oleh pihak bertanggungjawab.


Sekian,
"Suara BerGEMA, Mahasiswa Bersama"

Disediakan oleh:
Mohamad Aiman B. Amir
(Naib Presiden MPP UMS (KAL) sesi 10/11)
Merangkap Ketua Task Force isu wifi
p/s : ini task force tidak rasmi hasil mesyuarat YDP-YDP PMUMS-KAL

No comments:

Post a Comment