24 December 2011

Selamat Menduduki Peperiksaan



Kerusi perpustakaan semakin hangat manakala ruang perbincangan terisi penuh. 
Ini menandakan demam peperiksaan telah bermula.

Sahabat Mahasiswa UMSKAL dinasihat agar menjaga kesihatan, kebersihan serta keselamatan diri. Penuhkan masa terluang dengan ulangkaji dan ibadat(berdoa). Pohonlah kemaafan dan keredhaan dari keluarga serta pensyarah. Semoga anda berjaya di dalam peperiksaan akhir Semester 1 Sesi 2011/2012!!

Kepada Mahasiswa Muslim: "Kemudian, apabila engkau telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah,sungguh Allah sentiasa mencintai orang-orang yang bertawakkal." (Al-Imran:159)

Semoga Berjaya Kepada Semua Mahasiswa UMSKAL!

02 December 2011

Perubahan BESAR di Pejabat MPP UMSKAL...

Ini baru "dari mahasiswa kepada mahasiswa".... pemimpin sedar kerana apa mereka di atas...

p/s: bukan mcm golongan P#$-M KAL tu, slogan itu hanya retorik je....
Kerja org lain pun, claim diaorg buat....=(


Dengan terbitnya pemberitahuan ini, maknanya.......

Ini bermakna Pejabat MPP telah di liberalkan untuk kegunaan semua, sebagai contoh Mahasiswa dapat guna ruangan "ZON SISWA" untuk aktiviti tidak rasmi mereka...

Ini barulah Gerakan Mahasiswa..... Mahasiswa bersama Mahasiswa....
p/s: boleh pakai untuk study final x? hehe

Unit Media Gerakan Mahasiswa UMS Kampus Antarabangsa Labuan

26 November 2011

Selamat menyambut Tahun Baru Maal Hijrah,1 muharam 1433H

Alhamdulillah, tahun ini kita akan mengakhiri tahun baru (takwim Islam) sempena tahun baru maal hijrah 1433 Masihi. Tarikh 1 Muharam atau sambutan tahun baru hijrah adalah perkara yang telah sedia maklum dan difahami oleh kebanyakan orang. Telah banyak perkara berkaitan dengan sejarah hijrah dan juga sirah perjuangan Nabi Muhammad SAW diperbincang setiap kali sambutan Maal Hijrah.

Namun demikian tidak dinafikan juga kemungkinan kita terlepas pandang atau tidak menyedari tentang peristiwa sejarah yang berlaku itu mempunyai pengajaran dan iktibar yang amat bermakna.

Marilah kita meraikannya.
Sambutan peringkat kebangsaan akan diadakan pada hari ahad 27 November 2011 , lokasi sama seperti tahun lepas iaitu di Dewan Plenari, Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC).

Tema Tahun ini.
Tema sambutan maal hijrah 1433 ialah
` Persefahaman Asas Perpaduan Ummah’ dan dijangka akan dirasmikan oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin ibni Almarhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah dan Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tuanku Nur Zahirah.

Doa akhir tahun dan awal tahun.
Sebelum hari Ahad 27 November 2011, pada Sabtu petang, 26 November 2011 ( 30 Zulhijjah 1432H) kita digalakkan membaca doa akhir tahun,lebih kurang pukul 6 petang dah stanby dekat masjid /surau. Manakala selepas solat maghrib elok membaca doa awal tahun dan seterusnya bacaan Yassin dan doa selamat.

24 November 2011

Seksyen 15 AUKU akan dipinda?


 Seksyen 15 (7) Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) akan dipinda bagi membenarkan pelajar insititusi pengajian tinggi menganggotai parti politik, kata Datuk Seri Najib Razak.

“Diatas segalanya, kerajaan percaya kepada kemaatangan dan kebijaksanaan para mahasiswa”

“Dengan itu bagi menghormati Perlembagaan mahasiswa dan mahasiswi Negara yang telah mencapai umur baligh undang-undang atau ‘age of majority’, kerajaan akan pinda Seksyen 15 AUKU 1974 bagi membenarkan mereka menjadi ahli politik.”kata Datuk Seri Najib Razak lagi.

Bagaimanapun, Perdana Menteri berkata kelonggaran itu untuk mereka yang berumur 21 tahun ke atas saja dan pelajar masih tidak boleh membawa politik kepartian ke kampus.

"Pindaan ini bagi membolehkan pelajar mengambil bahagian dalam aktiviti politik dan menjadi ahli parti politik,” katanya semasa membentangkan usul bagi menarik balik tiga perisytiharan darurat berusia lebih 40 tahun di Dewan Rakyat pagi ini.

Sehubungan dengan itu, Najib berkata kerajaan juga akan memfailkan rayuan berhubung keputusan Mahkamah Rayuan dalam kes empat pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia yang didakwa terbabit dalam kempen pilihan raya kecil Hulu Selangor tahun lepas.

23 November 2011

"We support Malaysia, We united for UMSKAL"


Berita Baik...
Barisan Kepimpinan Persatuan Mahasiswa UMSKAL,
di bawah usaha penganjuran
JABATAN SUKAN DAN REKREASI MPP UMS (KAL) sesi 2010/2011 ingin mengumumkan bahawa sekali lagi penayangan bola secara live akan di adakan bagi perlawanan Malaysia VS Syria pada 23/11/2011 (Malam ini) jam 8.45 malam bertempat di ruang legar menara UMSKAL... Jom bersama kita menyokong perlawanan kelayakan Harimau Malaya ini...
"We support Malaysia, We united for UMSKAL"

21 November 2011

KAMI SOKONG Harimau Malaya, Juara Sukan Sea 20111


Terima kasih kepada barisan kepimpinan Mahasiswa UMSKAL atas usaha dan penganjuran tayangan siaran langsung julung kali ini

Terima Kasih juga kepada BPKI UMS-KAL...

WE LOVE MALAYSIA..
"WE UNITED FOR UMSKAL"

HARIMAU MALAYA adalah kebanggan kami

Kantoi=) Isu " Imej Antarabangsa UMSKAL tercemar" dalam sabahkini.net

Pendedahan eksklusif : antara realiti dan ilusi...
Isu "IMEJ ANTARABANGSA UMSKAL...
TERCEMAR" laporan di Sabahkini.net...

Siapa yang menCEMARKAN nama UMSKAL? Nama UMSKAL tercemar sebab berita palsu atau masalah pengurusan sampah?

kotor sangat ke? walhal pekerja bekerja sepanjang hari bekerja? Siapa Mohd Firdaus Bin Muhammad Nor (anakbulan moden -FB-) untuk mengatakan hal sedemikian walaupun tiada perjumpaan dan petemuan dengan pihak pentadbiran di lakukan untuk penjelasan....
Mantan JAKMAS Kolej ALPHA
Apa kata pemimpin-pemimpin pelajar UMSKAL sesi ini?
Ada tuduhan mereka tidak buat kerja?
Apa pula kata mahasiswa/i sekalian?


nantikan pendedahan.....

Layari:

http://sabahkini.net/index.php?option=com_content&view=article&id=9125%3Aimej-antarabangsa-umskal-tercemar&catid=36%3Awilayah&Itemid=37

05 November 2011

Selamat Hari Raya AidilAdha

Labbaik Allah humma labbaik, Labbaik la sharika laka labbaik, Innal hamda, Wan-ni'mata, Laka walmulk, Laa sharika lak.

Kami memenuhi dan akan melaksanakan perintah-Mu, ya Allah.
Tiada sekutu bagi-Mu dan kami memenuhi panggilan-Mu.
Sesungguhnya segala pujian, nikmat dan begitu juga kerajaan adalah milik-Mu
dan tidak ada sekutu bagi-Mu.

Salam AIDILADHA 1432H :)

30 October 2011

Pages FB "Majlis Perwakilan Pelajar UMS-KAL"

"Bersama Melakukan Perubahan"
Satu tagline, yang mengajak rakan-rakan siswa/i bersama-sama kami
 (Barisan Kepimpinan) dalam melakukan perubahan di kampus ini.

Sejujurnya, kami senang hati melihat usaha yang di lakukan oleh rakan-rakan siswa/i yang bersama kami memberi sumbangan idea, cadangan, komen dan sebagainya dalam melihat ada perubahan secara berterusan yang berlaku di
UMS-KAL.


Ini adalah contoh hasil kerja rakan-rakan dari SSIL yang membuat pages ini sebagai sebahagian dari tugasan e-commerce mereka. Pages FB Majlis Perwakilan Pelajar UMS-KAL ini di buat agar ia menjadi medium berterusan dalam penyebaran informasi kepada semua pelajar tanpa mengira tempoh ataupun sesi lantikan.

Idea dan konsep yang di bawa ini cukup bagus dan dapat memberi kemudahan kepada siswa/i dalam menyalurkan maklumat dan menerima makluman daripada barisan kepimpinan.


Jadi klik "like" pada pages ini tanda sokongan kepada barisan kepimpinan.

1UMS-KAL, 1 Kampus "FREE" Wifi

Satu lagi berita baik bagi Siswa/i UMS-KAL, isu wifi di Kampus Antarabangsa Labuan akan berakhir tidak lama lagi. Segalanya dah di peringkat akhir perlaksanaan.

Nampaknya hasil usaha yang di ketuai oleh saya, Mohamad Aiman B. Amir (MPP) dan saudara haziq (MPP) (bertindak sebagai pengatur gerak kerja), Saudara Kuberan (YDP JAKMAS ALPHA), Saudari Priz (YDP JAKMAS BETA MUTIARA), Saudara Andrew (YDP PMSPKAL) serta Saudara Syazwan (YDP PMSSIL) yang membawa isu ini secara bersama dari semester 2 sesi 2010/2011 lalu, di bawah 1 bumbung PMUMS-KAL telah membuahkan hasil.

Kaedah gerak kerja kami secara bersama ini merupakan satu "solidariti" suara mahasiswa.
Kami bekerja secara berorganisasi dan bukannya berkumpulan.

Gerak kerja yang kami lakukan adalah tanpa melibatkan sebarang memorandum, hanya perjumpaan berkala (setiap minggu), surat menyurat, kertas cadangan dan juga kajian akan pengunaan wifi di IPT lain di Malaysia.

Kami melihat isu wifi ini adalah antara keutamaan yang perlu di beri tumpuan oleh pihak pentadbiran. Isu ini adalah isu panas di kalangan siswa/i kerana ia melibatkan aspek pembelajaran terutama tutorial, kuiz dan juga mid-term yang di adakan secara 'online'.



Perlaksanaan wifi ini nanti adalah melibatkan keseluruhan kampus, beberapa tempat "blink spot" telah di kenal pasti di kolej kediaman dah di kenal pasti dan kaedah solusinya telah di bincangkan bersama. Setakat ini, saya berpuas hati dengan segala penerangan yang di berikan oleh pihak bertanggungjawab.


Sekian,
"Suara BerGEMA, Mahasiswa Bersama"

Disediakan oleh:
Mohamad Aiman B. Amir
(Naib Presiden MPP UMS (KAL) sesi 10/11)
Merangkap Ketua Task Force isu wifi
p/s : ini task force tidak rasmi hasil mesyuarat YDP-YDP PMUMS-KAL

"Jom Aktifkan Badan Kelab-Kelab Sukan dan Rekreasi"

Merujuk kepada memo rasmi Majlis Perwakilan Pelajar UMS-KAL sesi 2010/2011, dari Saudara Yeoh Yuan Nung (Jabatan Sukan Dan Rekreasi MPP) bersama Saudara Mohamad Aiman B. Amir (Naib Presiden MPP (KAL) merangkap Pemantau Jabatan Sukan Dan Rekreasi). Di katakan bahawa, beberapa kelab sukan dan rekreasi di UMS-KAL ini adalah berstatus tidak aktif.

Status Tidak Aktif :
Status tidak aktif bermaksud kelab-kelab ini telah pun di daftarkan tetapi tidak mempunyai badan pengurusan kelab bagi menjalankan aktiviti kelab.

Pandangan kami:
Satu kerugian kepada mahasiswa/i UMS-KAL jika tiada usaha untuk mengaktifkan kembali kelab-kelab ini. Persoalan yang di timbulkan adalah  Siapa yang boleh aktifkan? Apa kelebihanya? Untuk apa kelab ini di aktifkan kembali?
Persoalan:
1- Siapa yang boleh aktifkan?
Semua pelajar (mana-mana pelajar)- seeloknya tahun 1 ataupun tahun 2
Soalan dari pelajar tahun 1 "Boleh ke abg kami aktifkan dan urus kelab, biarpun kami pelajar tahun 1?" Jawapan kami: "boleh, tiada masalah pun... ini universiti, belajarlah sebanyak mana pun untuk mengurus, melibatkan diri dalam aktiviti... tak kira kamu tahun berapa yang penting masih dalam pengajian"

2- Apa kelebihannya?
Tertulis pada posternya, terdapat 7 semuanya.

3- Untuk apa kelab-kelab ini di aktifkan semula?
Tujuan di aktifkan : Menjadi Badan Pemantau Fasiliti dan Kemudahan Sukan di UMS-KAL
skop tugas : "bekerjasama dengan Majlis Perwakilan Pelajar untuk memantau fasiliti dan kemudahan sukan di UMS-KAL, membuat laporan report secara bersama bagi mengukuhkan dan menguatkan lagi hujah untuk meningkatkan fasiliti sukan"

Pendedahan : Pelajar-pelajar yang menghidupkan kelab-kelab ini akn dapat merasai dan mempelajari kaedah pengurusan kelab dan kewangan.

Motif : Mempelbagaikan program dan acara sukan di peringkat Kampus dengan cara penganjuran oleh kelab-kelab ini

"Jom Temui Kami di Pejabat MPP UMS-KAL"


p/s: 1st time GEMA ambil maklumat direct dari Yeoh Yuan Nung....



26 October 2011

Ucapan Naib Presiden (KAL) MPP UMS sesi 2010/2011 sempena MSM 2011/2012


Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamuailaikum w.b.t dan Salam Sejahtera,

Salam 1UMS, Salam Kampus Ceria,

Segala puji bagi Allah s.w.t yang memiliki kekuasaan Maha Perkasa dan Maha Bijaksana. Selawat dan Salam buat junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. penghulu sekalian nabi.

Terlebih dahulu saya amat berbangga dan mengalu-alukan yang saudara/saudari, mahasiswa/i baru yang memilih untuk meneruskan pengajian peringkat Ijazah Pertama di Universiti Malaysia Sabah ini. Saya juga di kesempatan ini ingin mengucapkan selamat datang dan rasanya masih belum terlambat untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua yang menyambutnya.

Mahasiswa/i sekalian,

Sebagai seorang pelajar , sudah semestinya anda semua mempunyai aspirasi dan bercita-cita tinggi untuk berjaya, jadi tekadkanlah aspirasi saudara/saudari itu agar menjadi satu realiti kerana itulah aset yang amat penting bagi membolehkan saudara/saudari bersaing di peringkat global

Universiti berperanan sebagai gerbang keilmuan sejagat. Universiti juga merupakan medan untuk kita menimba ilmu, beramal serta menyampaikan ilmu yang telah kita miliki. Budaya keilmuan perlu terus disuburkan bertepatan dengan tujuan universiti bagi melahirkan modal insan yang berkualiti pada masa hadapan. Keberadaan di universiti tidak bermakna hanya untuk menuntut ilmu semata-mata kerana apa yang lebih penting ialah mahasiswa/i sekalian perlu melengkapkan diri dengan pelbagai kemahiran agar dapat menghadapi persaingan dunia luar yang tidak menentu dan serba mencabar. Ingatlah, manusia tanpa ilmu bagaikan seorang yang buta. Untuk berjalan ia memerlukan panduan serta bimbingan . Sekiranya manusia ingin mengecapi sesuatu kejayaan, maka cahaya petunjuk yakni ilmu amatlah di perlukan.

Jadi sebagai mahaiswa/I baru, saya berharap agar anda semua akan terus bersemangat dan berusaha berbakti bukan sahaja untuk diri sendiri tetapi juga untuk universiti dan negara kerana anda semua adalah ‘Pencetus dan Peneraju Transformasi Mahasiswa’.

 Akhir kata, manfaatlah kesempatan yang dimiliki di alam kampus ini dengan membina diri untuk menjadi manusia yang berjaya dan berguna pada agama,negara dan bangsa. Jadi marilah kita berganding bersama-sama untuk ”Memastikan Kelestarian Hari Esok”.

Sekian,

"MEMPERKASAKAN USAHA, MEMPERSATUKAN MATLAMAT"


Ikhlas daripada,


MOHAMAD AIMAN B. AMIR
Naib Presiden (KAL),
Majlis Perwakilan Pelajar Sesi 2011/2012
Universiti Malaysia Sabah





21 October 2011

nantikan kebangkitan momentum GEMA (Gerakan Mahasiswa)

GERAKAN MAHASISWA UMS-KAMPUS ANTARABANGSA LABUAN

Minggu ini di UMS-KAL....

Kali ini MPP dan Persatuan Mahasiswa UMS-KAL bersama SRM telah saling bekerjasama dalam menganjurkan Karnival Rakan Muda IPT MPP/SRM 2011 di UMS-Kampus Antarabangsa Labuan....
Karnival ini akan berlangsung selama 3 hari, bermula hari ini hinggalah kepada 23 Oktober 2011....

Pengisian program ini adalah berbentuk santai dan pengisiannya merangkumi aspek kesihatan, kecergasan, kesukanan dan pelbagai lagi.

Kepada Siswa/i UMS-KAL, jangan lepaskan peluang ini... rebutlah agar anda dapat sesuatu menerusi kernival ini.


p/s: Special Thanks kepada Unit Media GEMA atas sokongan padu dalam menjayakan program ini termasuklah memberi ruang di laman blog Gerakan Mahasiswa (GEMA) 

13 September 2011

Negara rugi jika ramai lelaki tak layak ke IPT-BH

Oleh Mohd Azrone Sarabatin
azrone@bharian.com.my
2011/09/13


Perbezaan gender di universiti boleh jejas program GTP, ETP
SERDANG: Perbezaan ketara jumlah pelajar perempuan berbanding lelaki di institusi pengajian tinggi (IPT) awam di negara ini dikhuatiri boleh menggagalkan pembangunan sumber manusia terutama dalam menjayakan Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP).
Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, berkata sumber manusia adalah kekuatan negara dan bilangan pelajar lelaki yang rendah memasuki universiti akan menyebabkan golongan itu tidak dapat memberi sumbangan besar kepada kejayaan dua program berkenaan.

Kekurangan pelajar lelaki lanjut pengajian ke universiti menyebabkan negara gagal memaksimumkan kepakaran menjayakan GTP dan ETP. Mohamed Khaled Nordin, Menteri Pengajian Tinggi
“Pembangunan sumber manusia bergantung kepada ilmu dan kemahiran dan kekurangan pelajar lelaki melanjutkan pengajian ke universiti menyebabkan negara gagal memaksimumkan kepakaran untuk menjayakan GTP dan ETP.

“Sebahagian besar pelajar lelaki (yang gagal melanjutkan pengajian ke universiti) tidak dapat menyumbang sepenuhnya kepada pembangunan sumber manusia dan ini tidak baik untuk negara,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas melancarkan Jelajah GTP dan ETP Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) bertema `Youth Defined: Shape Our Future’ di Pusat Kebudayaan dan Kesenian Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di Universiti Putra Malaysia (UPM) di sini, semalam.

Hadir sama, Ketua Pengarah Jabatan Pengajian Tinggi, Prof Datuk Rujhan Mustafa; Naib Canselor UPM, Datuk Ir Dr Radin Umar Radin Sohadi dan Pengerusi MyHarapan, Roslan Bakri Zakaria.
Ketika ini, seramai 1.2 juta pelajar mengikuti pengajian di IPT awam dan swasta dengan majoritinya adalah perempuan, sebagai contoh bagi kemasukan pelajar baru sesi September 2011/2012, di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) misalnya nisbah ialah 30:70, manakala di UPM pula 33:67.

Mohamed Khaled berkata, antara langkah yang boleh dilaksanakan untuk meningkatkan jumlah pelajar lelaki di universiti adalah menjadikan siswa lelaki sebagai idola sekurang-kurangnya di kampung kelahiran mereka.

Sebagai contoh katanya, ketika musim cuti semester, pelajar terbabit menjalankan program motivasi kepada generasi muda di kampungnya mengenai kepentingan dan keistimewaan melanjutkan pengajian ke universiti.

“Sebagai idola di kampungnya, pelajar terbabit perlu memiliki ‘daya pikat’ dengan memberi ceramah satu atau dua jam untuk membentuk minat kepada generasi muda lelaki dengan menjadikan universiti sebagai destinasi mereka. Jangan balik rumah hanya duduk dalam bilik,” katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, Mohamed Khaled, berkata KPT akan berbincang dengan pihak universiti untuk memberikan kredit kepada pelajar universiti yang terbabit menjayakan GTP dan ETP sebagai kemahiran insaniah.

Katanya, graduan masa kini bukan saja bergantung kepada ilmu, sebaliknya kemahiran insaniah sangat penting yang meliputi pembabitan luar untuk mencetuskan idea memajukan masyarakat.

“Pelajar boleh masuk ke kawasan luar bandar untuk mengenal pasti sumber ekonomi yang boleh dimajukan oleh masyarakat setempat untuk membebaskan mereka daripada kelompok miskin tegar. Mereka memiliki pengetahuan dan inovasi yang boleh dimanfaatkan masyarakat kawasan itu,” katanya.

12 September 2011

Malam Kepimpinan Mahasiswa 2011

Sekali lagi, Barisan Kepimpinan Mahasiswa UMS-KAL yang di dominasi dan di ketuai oleh duta-duta Gerakan Mahasiswa mengadakan program Malam Bersama Kepimpinan Mahasiswa 2011 khas untuk siswa/siswi baru...
Moga majlis seperti ini akan memberi semangat dan suntikan baru kepada siswa/i sesi 2011/2012 dalam mengaktifkan diri dan menjadi Penerus Transformasi Mahasiswa...

"Suara BerGEMA, Mahasiswa Bersama"

KHAS: nantikan infomasi-infomasi dan laporan sepanjang MSM ini dalam masa terdekat..

07 September 2011

Its time for MSM 2011/2012- U'r our next Generation

 
Kami unit Media GEMA, mewakili Gerakan Mahasiswa (GEMA) UMS-KAL mengucapkan "Sel...amat Datang" kepada siswa/siswi baru ke UMS-KAL...Kedatangan anda amat dialukan...
"Suara BerGEMA, Mahasiswa Bersama"

31 August 2011

Jadual Tentatif Pengeluaran Pembiayaan Pendidikan PTPTN Kepada Pelajar Lama IPTA/Politeknik Bagi Semester 1 Sesi 2011/2012

Untuk makluman kepada semua mahasiswa/i Universiti Malaysia Sabah Kampus Antarabangsa Labuan,pelajar akan menerima duit PTPTN dalam akaun pada 10 September 2011 berdasarkan Jadual Tentatif Pengeluaran Pembiayaan Pelajar Lama Semester 1 Sesi 2011/2012 yang telah disediakan oleh pihak PTPTN.




Sekiranya jadual tidak jelas anda bolehlah download link yg telah disediakan oleh pihak PTPTN dalam format pdf http://www.ptptn.gov.my/docs/TENTATIF%20PELAJAR%20LAMA%20SEPT_WEB.pdf




24 August 2011

KENYATAAN AKHBAR MENGENAI PENANGGUHAN YURAN PENDAFTARAN BAGI PELAJAR BAHARU DI IPTA

KENYATAAN AKHBAR MENGENAI PENANGGUHAN YURAN PENDAFTARAN BAGI PELAJAR BAHARU DI IPTA


KENYATAAN AKHBAR
MENTERI PENGAJIAN TINGGI
YB. DATO’ SERI MOHAMED KHALED NORDIN
MENGENAI PENANGGUHAN YURAN PENDAFTARAN
BAGI PELAJAR-PELAJAR BAHARU SESI AKADEMIK 2011/2012
DI INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI AWAM (IPTA)
24 OGOS 2011.




Sebanyak 41,267 tempat telah ditawarkan kepada pelajar lepasan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dan setaraf di 20 buah Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) bagi Sesi Akademik 2011/2012. Jumlah tersebut menunjukkan peningkatan 1.9% berbanding tahun sebelumnya apabila hanya menyaksikan jumlah pengambilan pelajar sebanyak 40,506.

Bagi memudahkan urusan pendaftaran kelak, para pelajar baharu tidak perlu membayar yuran semasa sesi pendaftaran. Yuran pendaftaran itu hanya akan ditolak daripada pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang dipohon sebaik sahaja pinjaman mereka diluluskan.

Keputusan ini diambil bagi meringankan beban pelajar dan keluarga khususnya mereka yang berpendapatan rendah. Ini juga bertepatan dengan hasrat kerajaan memperjuangkan pendemokrasian pendidikan yang ingin memastikan akses kepada pengajian tinggi di kalangan rakyat sentiasa dipertingkatkan.

Penangguhan yuran pendaftaran ini pernah diperkenalkan pada tahun lalu dan pada tahun ini ia diteruskan lagi bertujuan membantu dan memudahkan urusan pendaftaran.

Sesi pendaftaran pengajian 2011/2012 akan bermula 3 September 2011.

Perubahan Di UMS-KAL

Terlebih dahulu GEMA ucapkan terima kasih kepada MPP Gerakan Mahasiswa Saudara Haziq, Exco Kepimpinan dan Latihan MPP sesi 2010/2011 atas perkongsian untuk memberikan sedikit input akan perubahan di UMS-KAL......
















FAKTA-FAKTA:
- Universiti Malaysia Sabah (UMS) akan membina Dewan Kuliah Pusat dan Perpustakaan yang bernilai kira-kira RM24 juta di UMS, Kampus Antarabangsa Labuan (UMS-KAL).
- Naib Canselor UMS, Brig. Jen. Prof. Datuk Seri Panglima Dr Kamaruzaman Haji Ampon berkata pembinaan dewan kuliah pusat itu menelan kos sebanyak RM18 juta manakala perpustakaan sebanyak RM6 juta.

- Dua projek besar dalam Rancangan Malaysia (RMK) ke-10 itu akan dimulakan November depan dan dijangka siap dalam tempoh dua tahun atau 24 bulan.
 
*Sumber : Naib Canselor UMS, Brig. Jen. Prof. Datuk Seri Panglima Dr Kamaruzaman Haji Ampon mempengerusikan Mesyuarat Pembangunan Tertinggi (MPT) Bil. 5 / 2011 di Bilik Seminar, Bangunan Menara, UMS-KAL, pada 15 Jun 2011....

-Hasil catatan daripada saudara Aiman dan Haziq...

Sekian, info ringkas dari GEMA




31 May 2011

Edisi Khas MSM 2011/2012- Persiapan UMS-KAL

PIMPIN datang lagi.....
Wah, GEMA dpt cerita dari Naib Presiden Kal(Pemantau PSM di KAL) PSM tahun nie aktif2..... bagus2, cuma GEMA nak pesan jangan luputkan semangat itu di pertengahan jalan..... Moga harapan Kepimpinan MPP UMS menerusi JABATAN LATIHAN DAN KEPIMPINAN sesi 2010/2011, MSM tahun ini menjadi yang terbaik......

Maklumla, MSM tahun nie mencabar sebab diadakan waktu raya.... Jadi, Cekalkan Jiwa tingkatkan azam, kukuhkan matlamat....Pasti berjaya kita harungi cabaran secara bersama....

GEMA, sendiri pernah dengar sedikit harapan dari Naib Presiden KAL, saudara Aiman akan harapan yang tinggi pada PSM tahun nie.... Di harapkan di bawah kepimpinan Saudara Haziq, bagi MSM di KAL, semuanya akan berjalan lancar.....

Pagi tadi, GEMA sempat berbicara dengan Saudara Aiman, Haziq dan Kuberan bilamana mendapat pangilan talefon dari mereka, mengatakan akan perihal Induksi MSM di Kampus KK dan Induksi MSM di Kampus KAL..... Mereka semua berpuas hati, kata mereka "Mantap"....
(p/s: maklumlah GEMA balik awal lg, coz abis exam awal)

Berikut sedikit sebnyak gambar-gambar induksi PSM di KAMPUS KAL, yang diadakan buat kali pertamanya di luar kampus semanjak 1999.... satu cabaran baru buat kepimpinan tahun ini, sebabnya semua MT induksi MSM berada di Koa Kinabalu bagi mengikuti khusus BIMBING....... jadi semua maklumat di kampus KAL, GEMA dapat tahu di salurkan oleh saudara Aiman yang bertindak pemantau bagi memaklumkan perkembangan yang berlaku di labuan pada MT-MT PSM di KK.....

Harapan: MOGA MSM TAHUN INI menjadi MSM terbaik......
"Bersama Mencetus Transformasi Mahasiswa"

P/S: Nantikan Gambar2 PSM-PSM KAL di Induksi MSM KK dan LABUAN....
GEMA akan jumpa Saudara Aiman dan Kuberan di semenanjung nanti, sekembali mereka di sini.... =)

06 May 2011

6 Lumrah Bergelar Pemimpin


1. Kritikan
Anda bersedia dikritik? Anda melenting bila dikritik? Atau anda terima baik kritikan? semua itu adalah asam garam dalam meghadapi situsai dan keadaan pimpinan dalam mana-mana organisasi.

2. Bantah
Apa pun yang anda putuskan tenang satu-satu perkara akan ada nada bantahan. Pimpinan yang tiada bantahan dalamnya adalah pimpinan yang statik. Hatta dalam memutuskan sesuatu yang baik pun akan melalui bantahan.

3. Cemuh
Dari dulu sampai sekarang cemuhan adalah perkara biasa dalam mana-mana era kepimpinan. Ia seolah-olah satu budaya wajib yang kena dibiasakan oleh pemimpin. Anda rela dicemuh dan diburukkan? Anda sanggup difitnah dan diaibkan? Jika anda tidak mahu melaluinya, lupakanlah hasrat untuk memimpin organisasi yang lebih besar. Saya nasihatkan diri saya dan diri anda baiki diri cukuplah jadi pemimpin kendiri.

4. Pengorbanan
Kehidupan sebagai pemimpin amat luar biasa dari kebiasaan majoriti yang dipimpin. Tatacara hidup luar biasa ini memerlukan pengorbanan yang besar dalam semua aspek. Anda mengaku pemimpin, anda suda sedia berkorban? tepuk dada tanya iman.

5. Pencapaian
Perkara ini menjadi kayu ukur kejayaan pimpinan. Pencapaian bermakna sesuatu tuaian adil hasil kemampuan dan usaha keras yang ikhlas untuk mencapai sesuatu. Mengecapi pencapaian bukanlah sesuatu yang mudah. Ianya memerlukan sesepaduan antara sikap, ilmu pengetahuan dan bakat untuk memperjuangkan matlamat organisasi yang dipimpin.

6. Penghargaan
Penghargaan merupakan hadiah teristimewa yang pasti pemimpin nikmati. Percayalah, apabila seseorang menghargai hasil usaha kita, ia adalah satu kepuasan yang tidak tergambar dengan kata-kata. Adillah bagi pempimpin mendapatkan penghargaan atas segala kritikan, cemuhan, pengorbanan dan pencapaian yang telah disumbangkan.

02 May 2011

AUKU-Bebaskan MAHASISWA!!!

Mengikut peraturan sedia ada mereka yang dibuang kerana melanggar disiplin tidak dibenar membuat rayuan, di bawah pindaan baru tersebut para pelajar yang dikenakan tindakan disiplin termasuk disingkir dari kolej dan universiti akan diberi peluang merayu sebelum tindakan muktamad ke atas mereka diputuskan.

Itulah. Sejak AUKU ini diperkenalkan pada tahun 1971 dan dipinda pada tahun 1974 serta 2008, memang hak mahasiswa sentiasa dizalimi. Dipecat daripada Universiti tanpa ada pendengaran perbicaraan. Ataupun dalam bahasa undang-undang administratifnya sebagai hak untuk membela diri. AUKU sememangnya zalim buat mahasiswa kerana mereka bagaikan digari kaki dan tangan apabila dihadapkan di bawah tribunal Universiti. Mereka bebas dihukum keluar university tanpa ada hak untuk membela diri. Kalau di Mahkamah, hak untuk seseorang tertuduh dibela wujud dalam peruntukkan Undang-Undang, tetapi dalam AUKU, hak ini langsung tiada.


Pindaan terbaru AUKU ini sudah pasti akan menyebabkan hak mahasiswa terjamin. Inilah hasil keberjayaan mahasiswa dalam menuntut kembali hak mereka daripada pihak Kerajaan. Tapi seelok-eloknya AUKU ini dipinda secara total. Jangan ada langsung dalam AUKU ini soal-soal disiplin. Biar undang-undang lain seperti Perlembagaan Persekutuan dan undang-undang lain yang mengadilinya. Sebagai contoh, seorang mahasiswa dilarang untuk bebas bercakap dan hanya bercakap soal pengajian masing-masing. Tetapi dalam Perlembagaan jelas menyatakan bahawa warganegara termasuk mahasiswa boleh bercakap apa sahaja kecuali dalam soal fitnah dan hasutan.

Jadi jika AUKU sekali lagi dipinda, ia kejayaan besar buat mahasiswa. Apapun bagi kami, AUKU perlu dimansuhkan terus dan perlu diganti dengan Akta Pentadbiran Universiti. Biarlah soal disiplin diadili oleh undang-undang lain. Sebenarnya AUKU dijadikan sebagai alat pemerintah untuk menekan mahasiswa.

"AUKU ada kebaikan dan kekurangan... Undang-undang ciptaan Manusia"
-GEMA-

TRANSFORMASI


HEPA "berpolitik" dgn Pelajar/Mahasiswa


1. Setelah wujudnya Hal Ehwal Pelajar, kebebasan pelajar dianggap sudah tidak wujud lagi. Majlis Perwakilan Pelajar sudah tidak bebas lagi bertindak memperjuangkan kepentingan dan kebebasan mahasiswa dan masyarakat luar. Begitu juga persatuan-persatuan tidak bebas lagi membuat apa-apa keputusan dalam apa-apa jua perkara sebelum merujuk kepada bahagian Hal Ehwal Pelajar.

2. Memang tidak dapat dinafikan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) ini memberikan saham yang besar dalam tragedi ini. Dengan wujudnya HEP selepas pindaan AUKU 1975, peranan mahasiswa dalam mengendalikan kegiatan mereka menjadi semakin kecil malah kadang-kadang HEP berlumba-lumba dengan persatuan mahasiswa untuk mengendalikan sesuatu aktiviti.

3. Segala pergerakan mahasiswa mestilah mendapat kelulusan HEP sebelum boleh dilaksanakan di mana kelulusan dan syarat HEP tidak boleh dipertikaikan kerana kuasa terlalu besar diberikan kepada mereka sehingga boleh menentukan perjalanan dan aktiviti persatuan.

4. Peraturan tertentu yang memberikan kuasa kepada Naib Canselor atau Menteri Pendidikan menentukan sesuatu perkara menyebabkan mereka berkuasa untuk 'memalapkan' lagi aktiviti kemahasiswaan sekiranya tidak memenuhi 'cita rasa' Naib Canselor atau Menteri berkenaan. Tetapi hari ini, keadaan seperti ini sudah tidak wujud lagi.

5. Kebebasan berpesatuan sudah terhad selepas pindaan keramat tersebut. Setiap persatuan yang hendak ditubuhkan mahasiswa mestilah dirujukkan terlebih dahulu kepada bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) bagi mendapat 'green light' sebelum boleh memanjangkan kepada Majlis Universiti untuk mendapat kelulusan. Sebenarnya mahasiswa sudah tidak bebas lagi menubuhkan sebarang persatuan yang mereka kehendaki sekiranya bertentangan denga 'citarasa' HEP. Lain Universiti, lain pula cita rasa pihak berkuasa HEP dalam mentafsir dan melaksanakan akta tersebut.

6. Sebagai contohnya persatuan-persatuan anak negeri tidak dapat didaftarkan secara rasmi di Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Pertanian Malaysia (UPM), Universiti Utara Malaysia (UUM) dan Universiti Islam Antarabangsa (UIA). Tetapi di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Malaya (UM) dan Universiti Sains Malaysia (USM) persatuan bercorak tersebut dibenarkan dan dapat bergerak aktif. Begitu juga di sesetengah universiti seperti UUM misalnya tidak membenarkan wujudnya persatuan bercorak keagamaan seperti Persatuan Mahasiswa Islam (PMI) dan sebagainya (termasuklah UMS).

7. Persatuan-persatuan pelajar juga boleh dipermain-mainkan oleh bahagian Hal Ehwal Pelajar pada bila-bila masa tanpa boleh dipertikaikan dengan menggunakan 'kuasa penuh' yang diperuntukkan kepada mereka. HEP boleh bertindak sewenang-wenangnya kepada pihak-pihak yang enggan 'tunduk' dan menjadi 'yes man' kepada mereka.Di antara cara yang digunakan oleh HEP menyelesaikan perkara adalah mengambil alih pengendalian Program Orientasi atau Haluan Siswa dari pihak Persatuan Mahasiswa Universiti.

8. Berbagai kerenah birokrasi yang ketat juga sengaja diwujudkan oleh HEP untuk membendung kegiatan berpersatuan. Pihak HEP dengan sewenang-wenangnya boleh membendung kelulusan sesuatu program yang hendak dilaksanakan oleh mahasiswa. Begitu juga masa untuk menunggu kelulusan pendaftaran sesuatu persatuan memakan masa yang lama, kekadangnya memakan masa setahun lebih.

9. Mahasiswa juga tidak dibenarkan berhubung dengan pertubuhan luar dengan sebebas-bebasnya. Malah untuk menyatakan sokongan moral kepada pertubuhan luar juga tidak dibenarkan walaupun isu tersebut mengenai kebajikan mereka. Contohnya sokongan moral PMUTM pada tahun 1986 kepada Persatuan Ulama Malaysia yang memperjuangkan hak mahasiswa berpurdah yang digantung pengajian mereka telah tidak dibenarkan dengan alasan peruntukan Akta Universiti dan Kolej Universiti pindaan 1975 (Akta 30, seksyen 15 ceraian 2,3,4,5) sama ada berbentuk simpati,sokongan,bantahan dan lain-lain yang boleh ditafsirkan demikian.

10. Begitu juga dengan yang terbaru dalam dekad 1990'an ini, isu "Demonstrasi mahasiswa membantah tindakan kerajaan Terenganu meroboh bangunan Institut Berakan" yang beroperasi di atas tanah kerajaan sejak tahun 1977 lagi telah menyebabkan ramai pemimpin mahasiswa dikenakan tindakan tatatertib. Malah terdapat ramai pemimpin mahasiswa dari UKM, UPM dan UTM yang tidak dibenarkan memegang sebarang jawatan dalam persatuan mahasiswa serta ada yang dilucutkan jawatan mereka secara paksa.

11. Pihak HEP hanya bertindak memberikan sedikit kelonggaran ,untuk mengadakan beberapa aktiviti tertentu seperti seminar, kursus, jamuan tahunan, forum dan sebagainya dengan syarat persatuan pelajar janganlah pula mengadakan aktiviti-aktiviti yang boleh ditafsirkan melanggar AUKU (pindaan 1975) sehingga HEP akan mendapat 'kesusahan' dengan pihak atasan.

12. Selagi projek yang hendak dilaksanakan tidak menyusahkan HEP, persatuan pelajar tidak akan disekat dari meneruskannya. HEP tidak kisah walaupun terdapat 3 atau 4 program dalam satu masa yang dikendalikan oleh persatuan tertentu. Mahasiswa akan berpecah mengikuti salah satu dari program tersebut sekiranya mereka berminat.Dasar pecah dan perintah ini memang baik untuk universiti kerana pelajar tidak dapat bersatu.

Sumber : "Petikan buku Politik Kampus Di Sebalik Tabir, karangan Mohd. Shuhaimi Al Maniri,hlm.25-47"

01 May 2011

Formula Pimpinan Unggul

Jika anda meneliti tokoh-tokoh kepimpinan yang berjaya dan kandas di dunia pada hari ini mahupun yang telah lalu, semuanya GEMA dapat rumuskan kepada 3 perkara pokok yang merangkumi kesemua elemen kepimpinan mereka.

Apa dia elemen tersebut?

1. Sikap
Kesanggupan mengubah tatacara hidup dan mengikuti segala perlakuan berdisiplin sesuai dalam konteks pemimpin

2. Ilmu pengetahuan

Sesungguhya pimpinan yang baik ialah ilmu pengetahuan.

3. Bakat
Bakat boleh dibentuk melalui sikap yg positif dan berterusan.

Anda punya ketiga-tiga? Jika anda memilikinya asahlah ia, pasti berkilau kepimpinan anda. Kepimpinan umpama parang yang tumpul yang selalu dijaga dan diasah akan menjadi tajam dan berguna hinggakan mampu menggerukan penggunanya.

GEMA sarankan anda mesti sekurang-kurangnya punya dua elemen untuk menjadi pemimpin yg baik, namun untuk yang menjadi yang terbaik dan unggul, anda mesti punya ketiga-tiga perkara tersebut.

Kesepaduan ketiga-tiganya akan melahirkan tinggalan legasi kepimpinan unggul yang penuh identiti, manakala kegagalan kolaborasi resepi ketiga-tiganya akan mencemuhkan diri dan pimpinannya.

Fikir-fikirkan..
GEMA

LATAR BELAKANG KEPADA USAHA MEMINDA AUKU

AUKU Pindaan 2009


• AUKU mengandungi peruntukan-peruntukan yang berkaitan dengan sistem governan, struktur organisasi, disiplin dan tatatertib pelajar dan pekerja universiti dan kolej universiti awam di Malaysia serta beberapa peruntukan lain yang penting dalam memastikan perjalanan pentadbiran dan pengurusan universiti serta kolej universiti awam terus licin dan sejajar dengan matlamat asal penubuhannya.

• Sejak AUKU digubal dan dikuatkuasakan pada 30 April 1971, ia telah dipinda sebanyak 5 kali iaitu pada 24 September 1971, 13 Mei 1975, 20 Februari 1983, 1 Oktober 1996 dan 1 Februari 2009.

• Akta Universiti dan Kolej Universiti digubal pada tahun 1971, yakni pada masa/zaman yang disirikan oleh demontrasi pelajar di seluruh dunia. Pun begitu AUKU tidaklah semata-mata satu reaksi kepada pergolakan pergerakan pelajar; terdapat keperluan yang mendesak untuk mewujudkan satu sistem tadbir urus Universiti yang tersusun sebagai asas kukuh pembangunan pendidikan tinggi negara.

Menurut Prof. Dr. Shad Shaleem Faruqi, Dalam tempoh 37 tahun banyak perubahan telah berlaku. Antaranya:

•Malaysia – capai tahap kemajuan yang memberangsangkan–ekonomi,sosial & politik.

•Masyarakat lebih terpelajar–tuntutan sosial telah meningkat.

•Tahap pengetahuan dan pemakaian ICT meningkat dan budaya mencari ilmu dipermudahkan.

•Komitmen kerajaan menjadikan Malaysia sebagai hub pendidikan di rantau ini.

•Usaha dan komitmen KPT–tingkatkan status IPTA khususnya dalam ranking dunia.

•Ekspektasi masyarakat Malaysia khususnya terhadap Universiti –bukan saja gedung ilmu tetapi sebagai wadah pembangunan insaniah.

Semua tersebut adalah di antara fakta-fakta yang mendorong pindaan kepada AUKU 1971. Justeru satu Jawatan kuasa dilantik oleh Menteri Pendidikan Tinggi untuk menyemak
kembali AUKU.


MODUS

1.Perbincangan dan Perundingan dengan pihak berkepentingan.

•Ahli-ahli Parlimen
•Pegawai-pegawai Kanan KPT
•Pegawai-pegawai Kanan Bahagian Penggubalan Jabatan Peguam Negara
•Pengerusi,Lembaga-lembaga Pengarah Universiti
•Naib-naib Canselor
•Timbalan-timbalan Naib Canselor(HEP)
•Persatuan-persatuan Kakitangan Universiti
•Penasihat-penasihat Undang-undangIPTA
•SUHAKAM
•Majlis-majlis Perwakilan Pelajar


2.Pendekatan

•Terdapat tiga opsyen pendekatan

2.1 Pelihara AUKU seperti adanya.
2.2 Mansuhkan keseluruhan AUKU sedia ada dan gantikannya dengan yang baru.
2.3 Pelihara bahagian-bahagian asas AUKU sedia ada dan buat pindaan yang wajar kepada peruntukan yang lapuk dan tidak lagi relevan.

•Jawatankuasa Menteri dengan kebenaran Menteri memilih opsyen yang ketiga,yakni 2.3

PINDAAN DIGOLONGKAN KEPADA TIGA DOMAIN ASAS


1. GOVERNANS/TADBIR URUS
2. PEKERJA
3. PELAJAR

Di sini saya cuma menekankan pindaan yang berkaitan dengan perkara 3 iaitu PELAJAR. Perkara yang dipinda berkaitan Pelajar adalah seperti berikut :
Jawatankuasa Pelajar
•Jawatan kuasa Kebajikan Pelajar sedia ada dikekal tetapi keanggotaannya dipinda.

a). Naib Canselor sebagai Pengerusi
b). 2 orang dipilih oleh MPP
c). seorangah lidilantik oleh Lembaga

(dahulunya tidak jelas siapa yang menajadi Pengerusi dan bilangan ahli dan kuasa penubuhan oleh Lembaga tetapi kini secara berkanun)

Kebajikan Pelajar

-Perkara-perkara mengenai kepentingan dan kebajikan pelajar adalah di antara yang paling sensitif.
-Pindaan dan perubahan adalah ke arah perluasan hak pelajar dan pemantapan kebajikan pelajar.

Perubahan-perubahan yang berkaitan hal ehwal kebajikan pelajar adalah seperti berikut:
•Kesalahan di bawah Akta (dahulunya adalah kesalahan jenayah) kini –kesalahan tatatertib sahaja.
•Perluasan hak berpersatuan.
•Perluasan hak bersuara.
•Hak terhadap pendidikan terjamin.
•Hak untuk didengar.
•Hak untuk diwakili dalam perbicaraan tatatertib.
•Hak untuk diberitahu alasan keputusan tatatertib, secara bertulis dalam tempoh ditetapkan.
•Hak untuk merayu dan mendapat keputusan rayuan dalam masa ditetapkan.
•Perluasan dan perjelasan takrif “pelajar”memperluaskan hak mengundi.


Seksyen 15 (yang baharu) Hak Berpersatuan
1) Seseorang pelajar Universiti boleh menjadi ahli mana-mana persatuan, pertubuhan, badan atau kumpulan orang yang, dalam/luar Universiti, dalam atau luar Malaysia, kecuali :

a) mana-mana parti politik, dalam atau luar negara
b) mana-mana pertubuhan, badan atau kumpulan orang yang menyalahi undang-undang, dalam atau luar Malaysia
c) mana-mana pertubuhan, badan atau kumpulan orang yang ditetapkan oleh Menteri, selepas berunding dengan Lembaga dan diberitahu secara bertulis kepada Naib Cancelor sebagai tidak sesuai demi kepentingan dan kesentosaan pelajar atau universiti.

Pertubuhan badan dan kumpulan pelajar yang ditubuhkan di bawah perlembagaan turut diberi hak yang sama dan tertakluk kepada sekatan yang sama.

Selepas Menteri menyatakan/menamakan kepada Naib Canselor pertubuhan, badan atau kumpulan orang yang ditetapkan beliau sebagai tidak sesuai adalah menjadi tanggungjawab Naib Canselor untuk menyampaikan kepada pelajar, atau pertubuhan pelajar berkenaan

Pengecualian : Naib Canselor boleh, atas permohonan pelajar, mengecualikan pelajar itu daripada peruntukan 15(1)(a)

*contoh : ahli politik menjadi pelajar

Hak Bersuara


•Seksyen 15(5)

•Pelajar /pertubuhan pelajar tidak boleh melakukan/menyatakan apa-apa jua yang boleh semunasabahnya ditafsir sebagai menyatakan sokongan/simpati atau bangkangan terhadap 3 kategori badan yang disebut dalam seksyen 15(1)(a)(b) & (c)

•Peruntukan dahulu: “yang boleh ditafsir”kini perlu dinilai dari sudut munasabah maka tidak “arbitary”

•Namun pelajar tidak boleh dihalang membuat (Seksyen 15(6) (dimasukkan melalui pindaan)

(a) pernyataan mengenai perkara akademik berkaitan pengajian dan penyelidikannya.
(b) menyatakan sendiri mengenai perkara (a) di atas dalam sesuatu seminar, simposium atau majlis seumpamanya yang tidak ditaja oleh tiga badan yang disebut dalam seksyen 15(1)(a)(b)(c).

•Pelanggaran peruntukan-peruntukan seksyen 15 boleh dikenakan tindakan tatatertib –jika pelajar (dahulu adalah kesalahan boleh didenda


Kutipan Wang

Seksyen 15A Akta
(i) Larangan dikekalkan
(ii) Pelanggaran dahulunya (dahulu adalah kesalahan boleh didenda
(iii) kuasa untuk mengecualikan mana-mana orang daripada larangan seksyen 15A(1) dipindahkan daripada Menteri kepada Naib Canselor(pindaan sub-seksyen 4 menjadi tidak perlu dan dimansuh-dulu perwakilan kuasa daripada Menteri ke Naib Canselor)

Tanggungan Badan Pelajar
•Seksyen 15B dahulu menyebut “Tanggungan Jenayah”dimansuh dan diganti dengan lebih adil
•Seksyen 15B baharu:
-Jika kesalahan boleh daftar dilakukan di bawah mana-mana undang-undang bertulis dan kesalahan itu dilakukan atau berupa dilakukan disabitkan atas kesalahan itu boleh dikenakan tindakan tatatertib dan badan pelajar diurus mengikut seksyen 16.



Hak Pendidikan Dipelihara

Seksyen 15D(4), (5), (6), (7), (8)
•Pelajar yang dikenakan tahanan pencegahan atau dipenjara, boleh dengan persetujuan Senat, menduduki peperiksaan Universiti tertakluk kepada apa-apa perintah pihak berkuasa berwibawa.
•Pelajar yang digantung di bawah sub-seksyen (1) boleh diterima masuk ke mana-mana Universiti yang
ditubuh di bawa Akta ini dengan kelulusan bertulis Menteri dan syarat-syarat dikenakan oleh Menteri.
•Pelajar yang terhenti menjadi pelajar di bawah Akta ini turut boleh diterima masuk ke Universiti lain.
•Pelajar yang dituduh didapati tidak bersalah jika digantung/ataumenjalani tempoh penjara boleh menyambung pengajarannya –tempoh pergantungan/penjara tidak diambil kira dalam pengiraan tenpoh maksimum pengajian dan keputusannya.
•Peruntukan yang sama bagi pelajar yang dikenakan tahanan pencegahan.
•(jika dulu pelajar apabila digantung tidak boleh masuk Kampus / diterima menjadi pelajar di Universiti lain, jadi satu kesalahan denda


Kuasa Naib Canselor Menggantung/Membubar Badan/Pertubuhan Pelajar

•Seksyen16 baharu: 16(1) dan(2)
•Naib Canselor boleh menggantung/membubar sesuatu badan pelajar yang didapati menggugat atau mengancam ketenteraman pelajar, pekerja dan Kampus tetapi selepas memberi badan pelajar itu peluang yang membuat representasi bertulis.
•Badan yang terkilan boleh dalam tempoh 14 hari dari tarikh penggantungan/ pembubaran itu merayu secara berulis kepada Menteri(ini tidak ada dalam Akta asal)



Kuasa dan Prosedur Tatatertib

Seksyen 16B asal dipinda
1.Naib Canselor kekal sebagai kuasa tatatertib pelajar.
2.Naib Canselor boleh mewakilkan fungsi, kewajipan dan kuasa tatatertibnya kepada mana-mana TNC, pekerja Universiti atau Jawatankuasa Pekerja Universiti.
3.Naib Canselor atau wakilnya hendaklah maklum secara bertulis alasan hukuman dicadangkan da pelajar diberi peluang munasabah untuk didengar.
4.Pelajar berhak diwakili oleh seorang pekerja atau pekerja atau pelajar lain Universiti.
5.Pelajar berhak membuat representasi bertulis.
6.Keputusan prosiding tatatertib diberikan kepada pelajar secara bertulis dalam masa 14 hari dari tarikh keputusan.
7.Pelajar terkilan boleh merayu dalam masa 14 hari dari tarikh penerimaan keputusan kepada Jawatankuasa Rayuan Tatatertib Pelajar.

Jawatankuasa Rayuan Tatatertib Pelajar

•Ditubuhkan oleh Lembaga–ahli dilantik oleh Lembaga.
(i) 2 orang ahli dari kalangan ahli Lembaga(seorang daripadanya menjadi Pengerusi)
(ii) seorang daripada Universiti (bukan Naib–Canselor atau orang yang kepadanya Naib Canselor telah mewakilkan kuasa tatatertib)
(iii)mesti memastikan rayuan dalam masa 30 hari dari tarikh menerima rayuan
(iv)memberitahu kepada pelajar secara bertulis dalam masa 14 hari dari tarikh keputusan.
-Pelajaryang merayu
* berhak diwakili oleh pekerja atau pelajar lain Universiti.
* berhak membuat representasi bertulis.

Kaedah Tatatertib Seksyen 16C (Dipinda)
(Kuasa Lembaga)

•Perubahan : Penggantungan semasa prosiding berjalan/belum selesai Kaedah–boleh memasukkan hukuman pembuangan pelajar daripada Universiti. Kaedah hendaklah menetapkan tatacara prosiding tatatertib dan prosiding rayuan
Dapatkan AUKU : Click Auku Pindaan 2009

GEMA "Review"


"Gerakan mahasiswa adalah suatu kuasa yang mesti diberikan perhatian dan diambil
perhitungan (a force to be reckoned with)."
-
Kalau Saya Mahasiswa (Saifudin Abdullah)

Begitulah antara bait kata-kata Dato' Saifudin Abdullah; Timbalan Menteri Pengajian Tinggi yang diterjemahkan di dalam bukunya yang bertajuk "Kalau Saya Mahasiswa".
Kini nama Dato' Saifudin Abdullah mula menjadi buah mulut dikalangan para aktivis mahasiswa di seluruh negara kerana sikap prihatinnya terhadap kelansungan gerakan mahasiswa dalam lembaran dekad kini. Bermula dengan keprihatinan beliau terhadap Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) yang diakui oleh beliau sendiri dengan mengatakan akta tersebut terlalu memenjara mahasiswa di kampus, seterusnya pendirian beliau terhadap ketelusan Unit Hal Ehwal Pelajar (HEP) di seluruh kampus yang dilihat tidak memainkan peranan mereka yang sebenarnya iaitu dengan tindakan mereka yang terlalu menyusahkan pelajar sehinggalah tercetusnya pindaan AUKU 2009 yang merupakan salah satu usaha beliau untuk membebaskan kembali mahasiswa daripada 'penjara' kampus yang sudah lama merencatkan gerakan mahasiswa di Malaysia.

Kemuncak kepada keprihatinan beliau terhadap para aktivis mahasiswa ialah pada 4 Februari 2010 yang lalu dimana beliau telah berkenan untuk bertemu dengan 9 orang mahasiswa yang ditahan polis kerana terbabit dalam demonstrasi menuntut demokrasi kampus pada 23 Januari yang lalu di Kuala Lumpur. Pertemuan yang diadakan di pejabatnya di Kementerian Pengajian Tinggi (KPT), Putrajaya telah memberikan gambaran yang jelas kepada mahasiswa bahawa beliau amat kecewa dengan sistem yang ada sekarang yang dilihat terlalu menekan mahasiswa dan 'membudak sekolahkan' mahasiswa!
Namun GEMA bukanlah hasil peniruan daripada tulisan Dato Saifudin, kerana kami hanya mahukan adanya persaingan sihat yang baik di kalangan Mahasiswa UMS-KAL. Kami bercita-cita membawa mahasiswa kepada era kegemilangan dahulu, dimana Mahasiswa tidak condong pada mana-mana pihak samaada kerajaan mahupun pembangkang... Biarlah mahasiswa menjadi penentu dan penimbang kepada masyarakat, menentukan dan penyokong perkara yang baik, dan mendesak dan menentang bagi perkara yang tidak baik.... Kami mencari titik persamaan antara mahasiswa bagi menjayakan "kehebatan mahasiswa" dan bukan dari kacamata sempit politik luar....

"Profile Picture GEMA" dilancarkan...

24 February 2011

apa itu IDEOLOGI??

Hal apakah yang mengerakkan masyarakat? Soal apa pula yang menyebabkan mereka bertempur di jalan Masjid Jamek dan lorong – lorong maut di Gaza? Apakah yang menyebabkan tumbangnya kepimpinan di asia tengah sekarang? Apakah yang diperjuangkan? Apakah yang membentuk fikiran dan kepercayaan yang menjelmakan tindakan – tindakan sedemikian? Bagaimana pula kepercayaan yang serupa meresap masuk dalam jiwa mereka yang lain lalu membentuk gerakan massa yang mampu melanggar apa sahaja kekuatan yang melintanginya?Sejak berzaman lagi manusia berjuang demi kepercayaan mereka, namun kepercayaan ini bukan hanya percaya semata, ia jauh lebih suci dari itu. Melangkaui masa, merentas benua, menyeberangi agama. Dan bagi yang terkesima akannya, perjuangan kerananya itu cukup romantis.
Perjuangan demi ideologi.

 Ideologi secara literalnya adalah gabungan dua perkataan Greek, eidos yang bermaksud “perkataan” dan logos yang bermaksud “pengetahuan”. Maka umumnya kita dapat takrifkan ideologi ini sebagai kata-kata tentang pengetahuan . Sarjana Perancis, Antoine Louis Claude Destutt de Trargent Tracy (1754-1836) mentakrifkan ideologi sebagai kajian tentang proses mengeluarkan idea yang membawa kepada satu sistem nilai yang diterima sebagai fakta atau benar bagi sebahagian masyarakat dan mengandungi satu set sikap terhadap institusi dan proses dalam masyarakat. Sesungguhnya, berasa benar inilah yang menyebabkan sering terjadi pertembungan dalam sejarah peradaban. Mereka yang menganut Marxist berasakan mereka benar, Kapitalis juga mengaku benar dan mereka berjuang demi benar itu. Namun, hal ini tidak harus dilihat negatif, kerana pertembungan begini mampu saja melahir dialetik sejarah. Tanpa dialetik ini, sejarah akan mati, sebagaimana yang disebut oleh Fokuyama itu.

Terrence Ball pula memberi takrifan yang lebih longgar tentang ideologi. Menurut beliau, ideologi adalah agenda mengenai sesuatu untuk diperbincangkan, soalan untuk ditanya, hipotesis untuk dibuat dan kita sepatutnya mampu mengaplikasikannya apabila ia berinteraksi dengan idea dan politik. Harus difahami dengan jelas bahawa ideologi tidak sinonim dengan idea. Maka dapatlah kita fahami bahawa ideology itu tidak static sifatnya. Ia terbuka kepada segala bentuk kritikan dan perbahasan.

Sargent (1990) mendefinisikan ideologi sebagai satu sistem nilai atau sistem kepercayaan yang diterima sebagai fakta atau kebenaran oleh beberapa kumpulan manusia. Ia kemudian membentuk satu set sikap terhadap pelbagai institusi dan proses-proses di dalam masyarakat. Ia menyediakan satu gambaran mengenai dunia kepada penganut-penganut sesuatu ideologi bagaimana keadaan dunia yang sepatutnya atau gambaran dunia seperti sedia ada. Dengan gambaran tersebut, ia menguruskan sistem dunia yang begitu kompleks kepada sesuatu yang lebih mudah dan lebih difahami. Perkataan sistem menggambarkan bahawa ideologi adalah diurus atau satu kepercayaan yang bercorak. Ideologi yang berlainan menghasilkan gambaran dunia yang berbeza dan lebih merumitkan apabila meningkatnya keadaan dunia kepada lebih kompleks akan memberi kesan kepada ketepatan gambaran yang dihasilkan oleh ideologi. Perkataan ideologi pertama kali digunakan pada lewat abad ke-19 oleh sekumpulan pemikir Perancis yang bergelar “The Ideologues” untuk membayangkan satu pendekatan bagi memahami bagaimana idea-idea dibentukRoy C.

Macridis, seorang saintis politik menggariskan empat ciri utama ideologi. Pertama, ideologi bersifat menyeluruh, meliputi idea tentang perkara-perkara pokok dalam kehidupan seperti kedudukan dan taraf manusia di dunia, hubungan dengan Tuhan atau sejarah, matlamat tertinggi sesuatu kumpulan masyarakat atau kerajaan dan kaedah mencapainya. Hal ini biasanya memerlukan satu organisasi besar yang mempercayai perkara-perkara di atas menurut perspektif mereka dan bersungguh- sungguh untuk menterjemahkannya dalam bentuk tindakan.Keduanya, set- set idea ini harus merebak dan menyerap dalam jiwa setiap ahli masyarakat. Maka ia seharusnya tidak sekadar diketahui untuk satu tempoh yang panjang malah telah menjadi satu bentuk kepercayaan politik dan bertindak terhadap ramai orang. Manusia telah memperkatakan tentang demokrasi, oligarki, autokrasi sejak ribuan tahun dahulu sebelum Masihi lagi dan hal-hal ini telah berakar- umbi dalam masyarakat.
Ketiganya, ia harus bersifat meluas, seperti yang dinyatakan di atas, ideology bertindak melalui massa. Oleh itu set idea ini harus berupaya memobilisasi (mobilizing) masyarakat dan memainkan peranan yang signifikan dalam hal politik dan negara.

Ideologi juga bersifat intensif. Dalam huraian yang mudah, ideologi menuntut pengorbanan dan kesungguhan daripada pengikutnya yang memberi pengaruh yang bermakna (significantly) terhadap kepercayaan dan tindakan politik.Setiap ideology mempunyai perspektif yang tersendiri dalam menilai situasi semasa dan cara ketamadunan manusia ini seharusnya ditadbir. Namun secara umumnya setiap ideology mengutarakan keperluan psikologi asas manusia seperti keselamatan, kebebasan, dan kemasyarakatan. Ideology mengemukakan teori bagaimana keperluan ini harus dipenuhi dan kaitannya dengan keperluan yang lain.

Ideologi menyediakan para pengikutnya satu kaedah memahami sejarah dan masyarakat dan perkara-perkara yang perlu diberi perhatian dan tidak. Sebagai contoh, Marxist melihat sejarah seluruh masyarakat di dunia ini tidak lebih daripada perjuangan dan pergelutan kelas dalam masyarakat . pendokong liberal pula melihat sejarah sebagai satu gerakan yang progresif dalam mencapai ekonomi dan social yang setara. Perbezaan – perbezaan ini wujud kerana dinilai dari perspektif yang berbeza. Hal ini menerangkan mengapa setiap ideology itu dikatakan benar. Setiap orang mempunyai tafsiran sendiri mengenai sesuatu perkara.

Ideologi adalah perlu kerana ia menjadi kayu pengukur (reference point).Tanpa perspektif untuk menggenggam dunia, kita tidak akan mampu menggerakkannya, demikianlah pentingnya ideology.

Oleh hal yang demikian dapatlah kita fahami bahawa ideology menyediakan satu inspirasi sama ada untuk membawa sesebuah kerajaan itu berkuasa atau perlu digulingkan. Hal ini kerana ideology menentukan system politik yang tertentu serta program social yang dilaksanakan sama ada absah dan berbaloi disokong atau tidak. Perkara ini menjawab soalan mengapa orang sanggup menggadai nyawa demi mempertahankan ideologi mereka. Ideology memberi resolusi terhadap kepincangan semasa dan harapan pada masa depan. Soal realistic atau tidak, terpulang kepada masyarakat untuk menentukannya. Dalam hal yang sama perkataan tersebut telah digunakan oleh pemikir-pemikir sains sosial lain sebagai label kepada cara-cara untuk menghalang mesej-mesej yang mengancam mereka daripada difahami oleh orang ramai. Bagi pemikir-pemikir ini, ideologi-ideologi menghalang orang ramai daripada mengetahui tentang kebenaran mengenai situasi-situasi mereka.Perdebatan mengenai ideologi oleh Karl Marx (1818-1883) misalnya berhujah bahawa ideologi-ideologi membutakan orang ramai mengenai kedudukan mereka di dalam masyarakat. Beliau menggambarkan ideologi sebagai ilusi politik yang dihasilkan oleh pengalaman-pengalaman antara kelas-kelas masyarakat yang tunjangi oleh peranan ekonomi dan Marx seterusnya menggelar ideologi sebagai kesedaran palsu. Terma-terma seperti ideologi politik, teori politik dan falsafah politik kerap digunakan untuk merujuk kepada cara pemikiran yang pelbagai terhadap idea-idea politik.Christenson, Engel, Jacobs, Rejai dan Waltzer (1981) mendefinisikan ideologi politik sebagai satu sistem kepercayaan yang menerangkan dan menjustifikasikan sesuatu susunan politik yang disukai sama ada mewujudkan atau mencadangkan serta menyediakan strategi ke arah pencapaiannya. Ideologi politik bermatlamat menyatukan orang ramai di dalam pertubuhan politik yang berkemampuan melaksanakan tindakan politik berkesan. Ideologi menawarkan satu penterjemahan mengenai masa lalu, penerangan mengenai masa kini dan masa hadapan. Maka ideologilah yang mengerakkan mereka.

19 February 2011

Percubaan Pertama

Tanggal 17 Februari 2011, merupakan detik kebangkitan mahasiswa/siswi UMS-KAL yang berpendirian bebas dalam menyokong dan mendokong prinsip demokrasi. Kebangkitan golongan ini adalah atas dasar kesedaran bagi mewujudkan dan memulihkan sistem demokrasi yang telah mati..

Dahulunya, semenjak 2 penggal kepimpinan terdahulu, kebanyakan calon-calon pilihanraya kampus menang dengan percuma bagi kerusi-kerusi sekolah. Mengapa hal ini terjadi? hanya setiap kali pilihanraya kampus, kerusi umum yang menjadi rebutan. Mengapa ada dan wujudnya kemenangan percuma calon-calon bagi setiap pilihanraya? Adakah telah wujud dasar kompromi antara calon-calon dengan pertubuhan tertentu bagi memenangkan calon-calon tertentu? saat itu adalah saat matinya demokrasi dalam pilihanraya kampus
Adakah Mahasiswa UMS-KAL ketandusan barisan kepimpinan mahasiswa? Mengapa Mahasiswa lesu? Salah AUKU ka? atau salah dirisendiri yang lesu?

Mahasiswa UMS-KAL perlukan pembaharuan? ya, pembaharuan pada barisan kepimpinan mereka...PEMIMPIN yang dipilih daripada sistem demokrasi....jadi hidupkan demokrasi, bangkit la mahasiswa/siswi biarpun mengunakan semua sumber yang ada agar ada perubahan untuk semua.....

"Dari MAHasiWa, Kepada mahasiswa, Untuk semua"

17 February 2011

Universiti kosong = makna? + harapan?


Kedatangan ke universiti penuh bermakna dan harapan. Apatah lagi bagi mereka yang datang jauh daripada kampung dan juga merupakan anak sulung keluarga tercinta. Perjalanan masuk sebagai anak atau ahli keluarga pertama yang menjejak langkah ke menara gading semestinya mendatangkan kebanggaan dan harapan kepada ibu dan ayah serta keluarga.

Tapi apakah harapan ini? Apakah harapan yang ingin dikecapi? Agak menyedihkan ramai yang tidak mempunyai hala tuju dan hanya setakat statistik yang mengisi kekosongan senarai dalam kertas contengan di kementerian pengajian tinggi. Apa yang sepatutnya menjadi satu kebanggaan dan harapan kepada keluarga dan masyarakat dan lebih penting lagi pelajar itu sendiri kemudiannya hancur berkecai selepas beberapa minggu atau bulan pertama universiti.

Masa dihabiskan dengan menghadiri kelas tanpa sebarang hala tuju. Mungkin lebih ramai lagi yang mengambil peluang 3 atau 4 tahun ini setakat untuk mendapat sekeping sijil yang apabila keluar dari universiti nanti tidak sama sekali bernilai.

Mungkin ada yang tidak faham tetapi ini hakikatnya. Mereka yang masuk tanpa hala tuju akan keluar tanpa hala tuju. Mereka yang masuk kerana ingin perolehi sijil sahaja akan keluar dengan sijil sahaja. Tiada yang lebih tiada yag kurang.

Sebab yang penting hanya apa yang dapat dilihat, yang dapat dipegang, yang dapat dirasa. Pemahaman dan pemikiran kita terhadap dunia terlalu sempit dan lemah atau mungkin tiada langsung. Tiada pemahaman, tiada pemikiran. Sebagaimana cacing buta yang hidupnya dalam tanah beginilah mereka yang pergi ke kelas tiap-tiap hari ulang alik tanpa membawa kepala.

Dunia berkembang pesat, tetapi semangat manusia adalah lemah. Semangat orang muda lemah. Semangat mahasiswa lemah. Ditendang sana sini tanpa hala tuju. Di arah seperti lembu yang meragut rumput di padang tani. Apakah maknanya universiti? Universiti yang hanya kosong tanpa harapan. Di isi manusia tak bermaya. Di isi fikiran yang sepatutnya berguna, tetapi tidak berguna yang tidak diguna.

Hidup di universiti membawa erti bermulanya perjuangan untuk mencari makna, untuk mengenal diri. Adakah mereka yang bakal digelar mahasiswa bersedia untuk dan sanggup menghadapi perjuangan ini?

"Gelombang Mahasiswa, Meneraju Perubahan Bersama"