26 November 2011

Selamat menyambut Tahun Baru Maal Hijrah,1 muharam 1433H

Alhamdulillah, tahun ini kita akan mengakhiri tahun baru (takwim Islam) sempena tahun baru maal hijrah 1433 Masihi. Tarikh 1 Muharam atau sambutan tahun baru hijrah adalah perkara yang telah sedia maklum dan difahami oleh kebanyakan orang. Telah banyak perkara berkaitan dengan sejarah hijrah dan juga sirah perjuangan Nabi Muhammad SAW diperbincang setiap kali sambutan Maal Hijrah.

Namun demikian tidak dinafikan juga kemungkinan kita terlepas pandang atau tidak menyedari tentang peristiwa sejarah yang berlaku itu mempunyai pengajaran dan iktibar yang amat bermakna.

Marilah kita meraikannya.
Sambutan peringkat kebangsaan akan diadakan pada hari ahad 27 November 2011 , lokasi sama seperti tahun lepas iaitu di Dewan Plenari, Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC).

Tema Tahun ini.
Tema sambutan maal hijrah 1433 ialah
` Persefahaman Asas Perpaduan Ummah’ dan dijangka akan dirasmikan oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin ibni Almarhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah dan Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tuanku Nur Zahirah.

Doa akhir tahun dan awal tahun.
Sebelum hari Ahad 27 November 2011, pada Sabtu petang, 26 November 2011 ( 30 Zulhijjah 1432H) kita digalakkan membaca doa akhir tahun,lebih kurang pukul 6 petang dah stanby dekat masjid /surau. Manakala selepas solat maghrib elok membaca doa awal tahun dan seterusnya bacaan Yassin dan doa selamat.

No comments:

Post a Comment