30 October 2011

"Jom Aktifkan Badan Kelab-Kelab Sukan dan Rekreasi"

Merujuk kepada memo rasmi Majlis Perwakilan Pelajar UMS-KAL sesi 2010/2011, dari Saudara Yeoh Yuan Nung (Jabatan Sukan Dan Rekreasi MPP) bersama Saudara Mohamad Aiman B. Amir (Naib Presiden MPP (KAL) merangkap Pemantau Jabatan Sukan Dan Rekreasi). Di katakan bahawa, beberapa kelab sukan dan rekreasi di UMS-KAL ini adalah berstatus tidak aktif.

Status Tidak Aktif :
Status tidak aktif bermaksud kelab-kelab ini telah pun di daftarkan tetapi tidak mempunyai badan pengurusan kelab bagi menjalankan aktiviti kelab.

Pandangan kami:
Satu kerugian kepada mahasiswa/i UMS-KAL jika tiada usaha untuk mengaktifkan kembali kelab-kelab ini. Persoalan yang di timbulkan adalah  Siapa yang boleh aktifkan? Apa kelebihanya? Untuk apa kelab ini di aktifkan kembali?
Persoalan:
1- Siapa yang boleh aktifkan?
Semua pelajar (mana-mana pelajar)- seeloknya tahun 1 ataupun tahun 2
Soalan dari pelajar tahun 1 "Boleh ke abg kami aktifkan dan urus kelab, biarpun kami pelajar tahun 1?" Jawapan kami: "boleh, tiada masalah pun... ini universiti, belajarlah sebanyak mana pun untuk mengurus, melibatkan diri dalam aktiviti... tak kira kamu tahun berapa yang penting masih dalam pengajian"

2- Apa kelebihannya?
Tertulis pada posternya, terdapat 7 semuanya.

3- Untuk apa kelab-kelab ini di aktifkan semula?
Tujuan di aktifkan : Menjadi Badan Pemantau Fasiliti dan Kemudahan Sukan di UMS-KAL
skop tugas : "bekerjasama dengan Majlis Perwakilan Pelajar untuk memantau fasiliti dan kemudahan sukan di UMS-KAL, membuat laporan report secara bersama bagi mengukuhkan dan menguatkan lagi hujah untuk meningkatkan fasiliti sukan"

Pendedahan : Pelajar-pelajar yang menghidupkan kelab-kelab ini akn dapat merasai dan mempelajari kaedah pengurusan kelab dan kewangan.

Motif : Mempelbagaikan program dan acara sukan di peringkat Kampus dengan cara penganjuran oleh kelab-kelab ini

"Jom Temui Kami di Pejabat MPP UMS-KAL"


p/s: 1st time GEMA ambil maklumat direct dari Yeoh Yuan Nung....



1 comment:

Unknown said...

Jom Aktif Wahai Student UMS.. bangkitlah semua

Post a Comment